Inspiratie & Inzichten 
Zonder toeters, bellen en/of franje.
Wel lekker no-nonsense en belachelijk praktisch.
‹ terug naar overzicht

Goede voornemens kunnen ook na 1 januari

Goede voornemens op 17 augustus kunnen ook. Of op 21 september.
Aaaaaah vakantie! Lekker hè? Echt ook zo’n periode dat mensen goede voornemens gaan maken. Goede voornemens denk je nu wellicht? In de zomer? Jazeker! Goede voornemens zijn niet voorbehouden aan 1 januari. Die kunnen gewoon altijd. En ze komen juist vaak boven in de vakantie.

Minder tijd aan social media

Juist in de vakantie, omdat je dan in een ander ritme zit. Beetje of veel relaxen. Je maakt je niet druk (of wat minder druk). En dan popt er zo’n gevoel op van: ‘Ja, zo zou het ook kunnen. Ja, zo wil ik het.’ En dan neem je je voor om voortaan thuis ook minder tijd te besteden aan je social media. Meer boeken te gaan lezen. Vaker wat leuks te gaan doen met je gezin. Gezonder te eten. Nu echt dat besluit te nemen om….

Kortom je wilt iets anders en dit keer gaat het je ook echt lukken. Nou ik doe gelijk een domper: kans is groot van niet. Ja echt lekker opbeurend. Maar waarom zou het je niet lukken denk je nu?


Waarom veranderen niet lukt

Dat ga ik je uitleggen. Want waarom zijn veranderingen zo lastig, terwijl je het wel wilt? Een vraag die ik dus echt mateloos intrigerend vind. En waarbij ik me vaak afvraag waarom lukt het de 1 wel en de ander niet?

Even kort 4 punten waar ik iets van vind:
  • Een quote van Jim Rohn die vaak gebruikt wordt: ‘if the why is big enough the how is easy.’ Ben ik het niet mee eens, met dat how is easy. Het is gewoon niet altijd easy. Sterker nog het is vaak retelastig.
  • One size fits all. Nope. Niet elke aanpak werkt voor iedereen.
  • Je hoeft het alleen maar te doen. Jahaaa dat klinkt logisch. Maar dat ‘alleen maar even doen….’ zo simpel is het niet. Hoe ga je dat dan doen?
  • Als je het maar SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel of ambitieus, realistisch en tijdgebonden) maakt dan lukt het. Nou niet. Want ook dan geldt: je moet er wel iets voor doen.


Hoe dan wel?

Wat werkt dan wel, vraag je je nu wellicht af? Nogmaals ik geloof niet in een one size fits all. Wat voor mij werkt hoeft voor jou niet te werken en omgekeerd. Wat wel werkt is als je jezelf goed kent (I know.....dit klinkt wat vaag voor mijn doen).

Maar als je weet wat voor karakter je hebt, dan kun je daar met het stellen en het behalen van je doelen op inspelen. Ik zie voornemens als een voorloper van een doel. Bijvoorbeeld: vroeg opstaan zou de topactie zijn voor veel succesvolle ondernemers. Maar stel nou dat jij een enorm avondmens bent, dit echt met geen mogelijkheid omgeturnd krijgt, denk je dan toch nog dat jouw voornemen om vroeg op te staan succesvol gaat zijn? En vooral blijven?


We willen niks opofferen 

Als we onze voornemens willen waarmaken dan is het zo dat we er over het algemeen iets voor moeten opofferen: tijd, geld en plezier bijvoorbeeld. En dat vinden we niet grappig. Sterker nog we willen geen dingen kwijt raken. Zelfs als we er op lange termijn beter worden. Nog sterker nog, we houden liever wat we hebben, zelfs als we weten dat het niet goed voor ons is. We weten dan namelijk wel wat we hebben. En hoppa, weer een voornemen gesneuveld.


Je karakter en verwachtingen

Als je weet wat voor type je bent, wat je karakter is dan helpt dat dus enorm. Een van mijn klanten weet van zichzelf dat de verwachtingen die zij van zichzelf heeft ervoor zorgen dat ze aan de slag gaat met haar voornemens. Alleen….soms zijn haar verwachtingen zo skyhigh dat ze vastloopt. Dan maken we dus samen de boel weer lekker overzichtelijk, realistisch en concreet en gaat ze vervolgens als een malle aan de slag.


Hekel aan verwachtingen

Ikzelf heb een bloedhekel aan verwachtingen. Zowel die van mezelf als van anderen. Ik ga dan in de weerstand. Niet echt handig. Wat voor mij werkt is mezelf een uitdaging ‘opleggen.’ Zo heb ik onlangs mijn certificering bij een Amerikaanse coach afgerond (jeeeeeeej!). De termijn die er voorstond? Zes maanden en als ik vanwege de taal iets langer nodig had mocht het ook. Dus ik besloot: dit moet in 2,5 maand ook lukken. Het werden er uiteindelijk 2 weken meer. Ook prima, altijd nog korter dan 6 maanden. ;-)

Kortom: zoek naar iets wat bij je past. Laat je niet gek maken door ‘hoe het hoort.’ Zo simpel is het.

Have fun in business!

 

Laat een reactie achter


Typ bovenstaande code over.

Hier kun je ook nog je voordeel mee doen:

plakband Waarom er geen succesformules zijn

Waarom er geen succesformules zijn

plakband Hoe word je gelukkig(er)?

Hoe word je gelukkig(er)?

plakband Met alleen een plan haal je je omzetdoel niet

Met alleen een plan haal je je omzetdoel niet