Inspiratie & Inzichten 
Zonder toeters, bellen en/of franje.
Wel lekker no-nonsense en belachelijk praktisch.
‹ terug naar overzicht

Maak je niet druk


Zondagavond, ik hang wat op de bank en kijk VT wonen. Ineens zie ik vanuit mijn ooghoek een soort van oranje gloed. Een regen van vonken komt voorbij. Dan weet je gelijk: dit is niet oké! Uit de schoorsteen bij mijn achterburen schieten hoge vlammen de lucht in.

Ik bel 112 en op verzoek van de brandweer ga ik kijken. Ik ben niet de enige, er verzamelt zich een heel cluppie buren.

De achterbuurman komt naar buiten en roept een beetje nijdig: ‘er is niks aan de hand. Dit komt vanzelf goed. En ik weet niet wie de brandweer heeft gebeld, maar dat is echt onzin'.

Eén buurman roept terug: ‘vanzelf goed?? De vlammen komen uit je schoorsteen, man!’

De achterbuurman stapt zijn huis weer binnen en laat mij en de andere buren verbijsterd achter. Wij (inclusief de brandweer die er rap was) zagen met z’n allen overduidelijk het probleem. Harde wind, een vonkenregen en vlammen uit de schoorsteen. De buurman zag ze overduidelijk niet.

Geen reden om te kopen 

En zo werkt het ook bij ondernemen. Ik (en jij ongetwijfeld ook) zie in een oogopslag waar ik iemand mee zou kunnen helpen. Dat als iemand nou dit doet….en vervolgens dat….dan worden er mooie resultaten geboekt. En als X aangepakt wordt, dan is daarna Y aan de beurt.

Alleen jouw en mijn potentiële klanten zien ook het probleem niet. Die zien geen vonkenregen en al helemaal geen vlammen. En als er geen aanleiding is, dan kom je niet in actie.


Waarom koopt iemand?

Je koopt bijvoorbeeld, omdat er een noodzaak is (ik moet goed verzekerd zijn, want stel dat er brand uitbreekt) of uit gemak (ik wil het niet zelf uitzoeken, regel jij het maar) of bijvoorbeeld omdat het je geld kan opleveren of besparen.

Er zijn uiteraard nog meer redenen waarom mensen kopen. Hoe beter jij weet wat de redenen zijn van jouw potentiële klant (ja, iemand heeft vaak meer dan 1 reden waarom hij koopt), des te beter jij daar op in kunt spelen.

Weet jij wat de redenen zijn waarom jouw klant bij jou koopt? Laat je het me weten?

Laat een reactie achter


Typ bovenstaande code over.

Hier kun je ook nog je voordeel mee doen:

plakband Dit is waarom je altijd aan je bedrijf moet werken

Dit is waarom je altijd aan je bedrijf moet werken

plakband Het begint niet bij 100.000. Het begint bij 1

Het begint niet bij 100.000. Het begint bij 1

plakband Business Hitteplan

Business Hitteplan