Inspiratie & Inzichten 
Zonder toeters, bellen en/of franje.
Wel lekker no-nonsense en belachelijk praktisch.
‹ terug naar overzicht

Dit kun je leren van Donald Trump

‘Ja maar, dit is hoe het hoort’. Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik word altijd een beetje opstandig als iemand dit zegt. Want hoezo hoort het zo? En bepaal jij dat of ik?

Een tijdje terug was ik op de bedden boulevard. Het was er niet druk, dus zodra je de winkel binnen stapte dacht een verkoper: ‘Yes!’. Om zich vervolgens vol op een potentiële klant te storten.

Twee dingen waren rap duidelijk, reageren op non-verbale communicatie van zijn klanten deed de man niet en mijn blikken doden niet. Dat laatste is dan wel weer geruststellend.

Anyway, ik moest even proefliggen. ‘Jas uit, want zo lig je thuis ook niet in bed’. Alsof ik thuis wel met jeans en sneakers aan lig. Maar goed om nou nog verder te strippen, ik ging braaf liggen. Ging op commando van linkerzij naar de rechter en op mijn rug. ‘Prima’, concludeerde de verkoper.

‘Maar zo slaap ik niet. Ik slaap op mijn buik’. De verkoper keek moeilijk en sprak vervolgens: ‘Ja maar, dat is niet hoe het hoort. Je moet op je zij of rug slapen’.

Trump werd ook president

Allemaal leuk en aardig met dit is hoe het hoort, maarrrrrrr soms werkt ‘hoe het niet hoort’ meer dan prima voor je.

Wat Trump deed en doet, hoort ook niet. Maar hallo, hij zit nu wel in het Witte Huis. En dan Thierry Baudet, hoort ook niet. Maar hij hengelde wel een fiks aantal zetels binnen bij de laatste verkiezingen.

Nu ben ik geen voorstander dat we massaal ons gaan gedragen als een Baudet of een Trump (geloof niet dat de wereld daar heel veel leuker van wordt), maar dat we meer gaan doen wat we zelf willen op een manier die we zelf willen, daar ben ik wel voorstander van. Zeker als het gaat om ondernemen.


One size does not fit all. Ook niet in marketing.

Waarom zou één en dezelfde aanpak voor iedereen werken? Waarom zou je doen wat iedereen doet? Omdat het zo hoort?

Ik zie het vaak gebeuren bij marketing. Ja, je hoort als ondernemer aan marketing te doen (ja, dat hoort wel echt bij ondernemen) Net zo goed als dat je je administratie hoort te doen. Alleen als je aan marketing doet, waarom zou je dan doen wat iedereen doet? Hoe val je dan nog op? Hoe weet dan jouw potentiële klant waarom zij voor jou zou moeten kiezen?


Marketing sucks

Misschien krijg je wel het zuur van marketing. Omdat je gewoon niet weet hoe je dat moet doen. Of omdat je inderdaad het gevoel hebt dat je iets zit te doen wat niet bij je past. Maar ja, je moet hé. Want dat hoort bij ondernemen.

En dus doe je braaf wat je hebt geleerd. Echt resultaat levert het niet. En je vindt het nog steeds stom of een gedoe of gewoon niet leuk. Beetje jammer is dat. Als je nou denkt: hmmmmm mijn marketing zou ik wel anders willen doen, maar ik weet niet hoe? Dan geef ik je nu een paar tips die je daarmee op weg helpen. Enige wat jij moet doen is het vertalen naar wat voor jou werkt.


Tips om marketing leuker én effectiever te maken

  • Weet wie je zelf bent. Dat klinkt wellicht wat zweverig voor mijn doen, maar belangrijk is dat je scherp hebt wat jou, jou maakt. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je talenten? Laat deze dingen naar voren komen in je communicatie. Dat maakt je namelijk zo lekker menselijk. We doen immers zaken met mensen. 
  • Zorg dat je een doelgroep hebt én dat is dus niet iedereen. Geen idee waar te beginnen? Kies dan ‘gewoon’ je zit niet voor eeuwig vast aan je doelgroep. Bedenk voor wie jouw product of dienst het allerbeste werkt. 
  • Bepaal welk doel je hebt met je marketing. Is het meer leads, meer klanten, meer gesprekken? En bedenk wel zonder leads geen klanten dus kies de juiste volgorde. 
  • Kies de middelen die bij je passen. Probeer wel van alles, maar als blijkt dat iets niet voor jou werkt ga er dan niet eeuwig mee door omdat iemand zegt dat dat echt heel goed werkt. Stel je hebt een stem die klinkt als krijtjes over een schoolbord, dan zijn bijvoorbeeld video’s of een podcast nou niet het allerbeste marketingmiddel zeg maar.

Maar het allerbelangrijkste have fun in business!
 

Laat een reactie achter


Typ bovenstaande code over.

Hier kun je ook nog je voordeel mee doen:

plakband Waarom je geen tijd moet verspillen aan koude acquisitie

Waarom je geen tijd moet verspillen aan koude acquisitie

plakband 5 tips voor meer marketingresultaat

5 tips voor meer marketingresultaat

plakband Hoe word je gelukkig(er)?

Hoe word je gelukkig(er)?