Inspiratie & Inzichten 
Zonder toeters, bellen en/of franje.
Wel lekker no-nonsense en belachelijk praktisch.
‹ terug naar overzicht

Hoe je met één nee duizenden euro’s bespaart

Laatst sprak ik een collega-ondernemer. Hij was gevraagd om mee te werken aan een televisieprogramma. Uiteraard was hij vereerd, een interview. Op TV! Na wat lovende woorden van de televisiemaker kwam de spreekwoordelijke aap uit de mouw. Aan deze deelname hing een prijskaartje. Een fors prijskaartje. En fors dat zijn duizenden euro’s. Maar hoe tof je bent wel op tv. Op een zaterdagmiddag of zondagochtend. Een paar minuten. Voor een paar duizend euro.
 

Zichtbaarheid

Als ondernemer moet je aan de slag met je zichtbaarheid. Immers als niemand weet dat je er bent dan wordt het lastig zaken doen en heb je geen klanten. Dat is best een ding. Maar je kunt je euro maar een keer uitgeven en dan graag aan de juiste dingen. En zo’n betaalde deelname aan een tv-programma dat valt bij mij niet in de categorie juiste dingen.


Max Verstappen

Waarom ik vind dat je als ondernemer niet mee moet werken aan zo’n sponsored programma? Nu ken ik jouw weekendindeling niet maar ik ken geen mensen die standaard op zaterdagmiddag of op zondagochtend tv kijken. De tv gaat wel eens aan voor een formule 1 race met Max Verstappen of de Olympische Spelen, kortom iets bijzonders. 

Nu schermen die programma's met kijkcijfers van wel 89.000 mensen of soms wel 150.000. Da's dus niet veel.  Dat betekent dat bijna heel Nederland  iets anders aan het doen is. Die internetten, doen een dutje, lopen hard, lezen een boek, doen het huishouden, de boodschappen, staan langs de lijn op het voetbalveld, zijn op verjaarsvisite of wat dan ook.

Sterker nog programma's verdwijnen normaal gesproken van de buis als ze zulke kijkcijfers halen. Niet voor niets gaat het altijd om de kijkcijfers. Nu Jinek verhuisd is naar RTL4 gaat het al weken over haar slechte kijkcijfers. En zij scoort nog zo'n 700.000 kijkers. Met een uitzondering naar boven of beneden. 


Vergoeding

Tenzij de producent een vergoeding betaalt om zijn programma uit te zenden op een commerciële zender. Ja, zo werkt het dus. Ze betalen om een programma uit te mogen zenden. En dat, dat moet uiteraard weer terugverdiend worden. Want ook die cameraman leeft niet van de lucht. Net zo min als de redacteur bijvoorbeeld. Als je als ondernemer meewerkt aan zo'n programma dan betaal je dus vooral het salaris van diegene die dat programma maken.

Het is dus gewoon een verdienmodel. Alleen niet jouw verdienmodel.
 


Bedrijfsfilm

Een argument waar de tv-maker je mee probeert te overtuigen is dat je het filmpje ook mag gebruiken op je website of via je social media kanalen. ‘Ha!’ denk je, ‘dat is handig. Heb ik gelijk een mooi filmpje over m’n bedrijf.’ Nu kun je een prachtige bedrijfsfilm laten maken die goedkoper is én waar je alle zeggenschap hebt over de inhoud en de vorm. En die past bij jouw doelgroep. En dat kan bij zo’n tv-programma niet. Echt niet. 


Ondernemerstype

Je wordt gelokt met het idee van op tv komen. Want ja ook ik ben al een paar keer gebeld. 'zo fantastisch wat jij doet. Echt je zo zou goed in ons programma passen.' De eerste keer luisterde ik het verhaal nog af. Zei na de prijs nee. 

De tweede keer staken ze een lofzang af over m'n website. Ze hadden echt alles gelezen. Zo gaaf. Enige wat ze dus niet gelezen bleken te hebben was deze blog. 

En andere keer werd ik gebeld en na het horen van de naam van het tv-programma kapte ik het gelijk af (ja mijn tijd is ook geld) dat was tegen het zere been van de redacteur. Ik kreeg een snauwerig: 'Gemiste kans. Voor jou ja.'

Helemaal prima, dan maar een gemiste kans. Afgezien dat de kans dat mijn doelgroep op die tijdstippen kijkt vrij klein is is er nog een reden waarom het voor mij helemaal geen gemiste kans is. Ik weet namelijk welk van de 12 ondernemerstypes ik ben. En juist omdat ik dát weet, weet ik ook dat meedoen aan een slechtbekeken tv-programma mij niet verder helpt. Nog belangrijker ik weet daardoor ook welke marketingmiddelen voor mij wél goed werken.

Daar gaat het namelijk om als je werkt aan je marketing en dus je zichtbaarheid dat je dié dingen doet die voor jou werken.


Deze blog verscheen eerder in aangepaste vorm op inverbinding works en is geactualiseerd in februari 2020.

Laat een reactie achter


Typ bovenstaande code over.

Hier kun je ook nog je voordeel mee doen:

plakband (On)gevraagd advies

(On)gevraagd advies

plakband Dit is waarom je altijd aan je bedrijf moet werken

Dit is waarom je altijd aan je bedrijf moet werken

plakband Waarom we goeroes zo graag geloven

Waarom we goeroes zo graag geloven