Inspiratie & Inzichten 
Zonder toeters, bellen en/of franje.
Wel lekker no-nonsense en belachelijk praktisch.
‹ terug naar overzicht

14 makkelijke manieren om je winst te verhogen

14 dingen waar je geld laat weg laat lekken

Geld. We vinden het toch vaak een ding zeg maar. En dan die druk van: je moet 10K per maand omzetten. Minimaal. Ja anders doe je er niet toe (bullshit natuurlijk) En wel weinig uren werken ja. Bij voorkeur vanuit je hangmat.

Tuurlijk moeten we geld verdienen. Hé de hypotheek betaalt zichzelf niet. En Appie, de Lidl, de bakker en de groenteman willen ook graag betaald worden als we daar onze boodschappen halen. Leven van alleen lucht is vrij kansloos.

Kortom. geld. Onlangs hostte ik samen met Financieel Business Coach Debbie Boekhoudt een room over 5 dingen waar je geld lekt. Het blijken er dus veeeeeel meer dan 5 te zijn. Ernstig ja.

We denken bij geld laten liggen vaak aan zaken als onnodige verzekeringen, abonnementen waar we eigenlijk niks mee doen, bankkosten dat soort zaken. Maar er zijn er nog tig en dan minder zichtbaar.

Doe er je voordeel mee én let op: sommige punten zijn met elkaar verbonden. Dus als je er 1 wil oplossen los je vaak er meerdere op. Of als je er dus met 1 niks doet dan werkt dat door op meer punten om het negatiever te benaderen.

  1. Je (oud-) klanten. Als het goed is zijn die supercontent met je. Dus koesteren die hap. En ja hier hebben we allemaal winst te halen. Yep ik ook. Ik ben ook niet perfect he?
  2. Debiteurenopvolging (deze kwam uiteraard van Debbie): klanten die niet betalen en daar geen of te laat actie op ondernemen.
  3. Uitstelgedrag: omdat je niet weet wat je moet doen, omdat je twijfelt, omdat het nog niet goed genoeg is etc. (zie oa ook punt 5, 6, 7 en 10)
  4. Verkeerde marketing en daardoor verkeerde leads: hierdoor wordt de conversie van je sales aanzienlijk lager en ben je dus tijd kwijt aan gesprekken waarvan je bijna zeker weet dat ze je niks opleveren. (zie ook punt 5, 6, 7 en 10)
  5. Niet zichtbaar zijn: als niemand weet dat je er bent….hoe kunnen mensen dan iets bij je kopen? Hou hier dus wel rekening met de voor jou juiste marketing.
  6. Perfectionisme: het moet briljant zijn anders kan het de wereld niet in. Wel dus…..beter de wereld in en iets minder goed.
  7. Niet de juiste dingen doen: megadruk kunnen we zijn met mooie afbeeldingen maken in Canva. Hoe mooier hoe beter. Zie ook het punt hierboven, perfectionisme en punt 10)
  8. Geen keuzes maken en daardoor te weinig focus: zie ook punt 3, 6, 7, 10 en 14. En ja keuzes maken is vaak best eng. Vindt je brein. Die houdt je namelijk graag waar je nu bent.
  9. Te veel laten beïnvloeden door anderen: ‘zou je dat nou wel doen?’ Dat soort opmerkingen van je omgeving. Vaak superlief bedoeld natuurlijk. Het helpt alleen niet. Zie ook het volgende punt.
  10. Onzekerheid & twijfel: bang zijn voor commentaar als je zichtbaar bent of bang voor een nee als je een salesgesprek hebt (zie ook punt 1, 3, 4, 5 en 7)
  11. Programma’s of software kopen die je voor waar je NU bent met je bedrijf totaal niet nodig hebt. Je hebt niet dezelfde tools nodig als iemand die bijvoorbeeld een miljoen omzet draait. Echt niet. En nee ook niet als je daar uiteindelijk wilt eindigen. Stap voor stap.
  12. Online programma’s die maar op je plank blijven liggen: ja nu ga het echt doen. Het online programma dat je nu hebt gekocht. Briljant. Als je ‘m volgt ja. En als het voor jou werkt. (zie ook onder andere punt 3)
  13. Alles zelf willen doen: nee je hoeft niet van alles zelf te doen. Soms is uitbesteden echt veel slimmer. En daarmee ook goedkoper.
  14. Het meest voor de hand liggende gewoon niet zien: je spot je eigen blinde vlekken vaak niet. Zie ook punt 1 t/m 14 ;-P

En? In hoeveel herkende jij je? Wil je sparren over deze punten en hoe jij een of meerdere binnen je bedrijven kunt deleten? Let me know, ik denk met liefde even vrijblijvend met je mee.

Heb je nog een aanvulling op deze lijst? Ik hoor het graag!

Laat een reactie achter


Typ bovenstaande code over.

Hier kun je ook nog je voordeel mee doen:

plakband Redenen om een expert in te huren

Redenen om een expert in te huren

plakband Het begint niet bij 100.000. Het begint bij 1

Het begint niet bij 100.000. Het begint bij 1

plakband twee vragen die je je echt regelmatig moet stellen

twee vragen die je je echt regelmatig moet stellen