Inspiratie & Inzichten 
Zonder toeters, bellen en/of franje.
Wel lekker no-nonsense en belachelijk praktisch.
‹ terug naar overzicht

Als je vol met plannen zit maar niet in actie komt

Plannen, ideeën en allerlei briljante inzichten. Wie heeft ze niet? Alleen van al die plannen, ideeën en briljante inzichten….hoe kom je tot uitvoering? Waarom is dat lastig? Ik gooi er vast weer een disclaimer in: deze blog gaat dit issue niet voor je oplossen. Je krijgt wel tips en handvatten.


Maak een top 100

Allereerst: een plan/idee/inzicht/wens of hoe je het wilt noemen is prachtig. Alleen….soms hebben we er gewoon te veel en dan weten we niet waar we mee moeten beginnen. Wat kun je doen:
Maak een lijst van alle plannen, ideeën etc. en schrijf ze op. Hoe meer hoe beter. Niet alleen je zakelijke plannen maar gewoon alles, dus ook de privé-versies (no worries je hoeft het niet te delen). Hoe meer hoe beter, zo rond de 100 is het doel.


Maak keuzes

Ga vervolgens prioriteiten stellen, wat wil je NU (als in op korte termijn) en wat is leuk voor later. Kijk ook naar wat zakelijk gezien nu logisch is voor je bedrijf. Als je op dit moment nog niet zo’n groot bereik hebt (en dat is helemaal niet erg) dan is inzetten op een evenement voor het najaar niet het meest logische. (ja ik ga ervanuit dat we in het najaar wel eindelijk weer evenementen mogen houden – fingers crossed)


Brengt het je dichter bij je doel?

Als je prioriteiten hebt gesteld kijk dan nog eens naar je lijstje ‘zakelijk’ en vraag je nog eens heel kritisch af: ‘brengt dit plan/idee/inzicht me dichter bij mijn ideale bedrijf?’
Is het uiteraard wel zaak dat je scherp hebt hoe jouw ideale bedrijf en daarmee ook leven eruit ziet. Dus weet je dat niet? Dan is dat NU het moment om daar even bij stil te staan. Ongetwijfeld denk je nu: ‘Stilstaan??? Waar haal ik die tijd vandaan?’ Dát weet ik dus ook niet. Dat bepaal jij zelf, slaap een uurtje minder (dat doe ik vaak als ik tijdelijk even ergens tijd vandaan moet halen of kijk een avondje geen tv)

Oké je hebt dat gedaan wat ik hierboven schreef dan is het tijd voor stap 2. Hoe ga je nou zorgen dat je plan ook gerealiseerd wordt. Simpel (en simpel is echt niet hetzelfde makkelijk) maak er een actieplan van. Welke acties moet je doen om er te komen? En……je hoeft nog niet al je acties dus NU (ik typ veel NU) al te weten. Als je steeds de eerstvolgende actie maar weet.


Waarom je why niet zorgt voor actie

Goed, je weet je actie. Alleen dat doen……….Why tell me why is dat dan zo lastig? Kijk er zijn mensen die zeggen dat als je ‘why’ maar groot genoeg is je wel in actie komt. Ik deel deze mening niet (niet echt verrassend). Ook het ‘als je maar wilt dan doe je het wel en als je het niet doet dan wil je het niet graag genoeg’ vind er ook 1 in de categorie: niet mee-eens. Tot slot de disciplinekaart: je moet het gewoon doen want het staat op je to-do, in je agenda of je planner. Zelfde categorie: niet mee-eens.


Twijfel en angst

Even kort door de bocht waar zit het ‘m dan in? Je twijfelt of je wel op de goede weg zit, je vindt het eng om zichtbaar te zijn (want dan ‘vinden’ mensen iets), je vindt het eng om te beginnen, je hebt vandaag even geen zin…….en dan geldt dus: je stelt uit. Gaat even instagrammen/facebooken/netflixen/koffie halen/de hond uit laten/was op hangen/etc. etc. etc.
Dus…..je hebt vastgesteld wat je eerst volgende actie is die je moet doen. Je weet nu ook (hoop ik) waarom je het niet doet.

Hoe ga je het dan wel doen? Ik zou zeggen pak deze blog er ook nog even bij, je hebt namelijk dopamineshotjes nodig (naast koffie- en chocoladeshotjes). Dus maak er een actie van die je in een half uur kunt doen of werk er een half uurtje aan als het niet in een half uur past (volg je me nog?) of zoek een manier die voor jou werkt en niet perse om een enorme planning vraagt.


Stok achter de deur

Verder heeft het gros van de mensen gewoon een stok achter de deur nodig om in actie te komen en die stok achter de deur is in niet je why, je wilskracht of je agenda. (en geloof me ik zeg dit uit ervaring. Mijn eigen stok achter de deur is nooit een ander iemand maar ben ik zelf omdat ik mezelf een uitdaging opleg. Dat werkt dus voor mij).

Het gros van de mensen heeft echter een ‘iemand’ nodig. Als je de test van de four tendencies hebt gedaan dan weet je of jij dat die mensen hoort. Dat kan dus die stok zijn of juist iemand die je helpt je actie op te delen in kleine acties én te zorgen dat je het meest logische eerst doet.

Want als je iets uit een kookboek gaat koken begin je ook niet met de laatste stap toch? Hoop ik……

Twijfel je of jouw eerstvolgende actie de meest logische voor jou is? Ik zou zeggen…..bel, mail of app me even dan weet je het daarna zeker.

Laat een reactie achter


Typ bovenstaande code over.

Hier kun je ook nog je voordeel mee doen:

plakband Redenen om een expert in te huren

Redenen om een expert in te huren

plakband 5 tips voor meer marketingresultaat

5 tips voor meer marketingresultaat

plakband Succes komt niet aanwaaien

Succes komt niet aanwaaien