Inspiratie & Inzichten 
Zonder toeters, bellen en/of franje.
Wel lekker no-nonsense en belachelijk praktisch.
‹ terug naar overzicht

het geheim van succesvol ondernemen

........vind je niet in een gratis webinar

Toen ik een paar jaar terug begon als ondernemer heb ik me suf gekeken aan gratis webinars in de hoop om zoveel mogelijk kennis op te doen én achter HET GROTE GEHEIM VAN SUCCESVOL ONDERNEMEN te komen. Nou……ja….nou….goh…..die webinars dus……..

Tot ik me realiseerde hoeveel tijd het me kostte (oké oké mijn eigen toenmalige businesscoach maakte me hierop attent). Nu kijk ik zeer selectief. Afgelopen weekend volgde ik er weer eens eentje. Zondagochtend mijn puber lag nog diep in slaap, het onderwerp triggerde me dus koffie, notitieboek en ben en gaan.

De bouwstenen van een webinar

Deze onderdelen kom je bijna altijd tegen in een webinar:

  • Een eindeloos lange introductie van diegene die het webinar geeft
  • Het probleem van de potentiële klant (=kijker) schetsen (de pijn)
  • Schaarste creëren (er zijn maar X-plekken)
  • Urgentie om in actie te komen (dit aanbod vervalt over X-uur)
  • Peuren in de pijn – ze laten je eigenlijk een beetje een loser voelen ‘want dit kan je echt niet zonder hulp, anders was het je wel gelukt he?’
  • Het Walhalla voorhouden (ik was ook ooit waar jij was maar kijk mij nu fantastisch geweldig zijn)
  • Een stuntaanbieding voor maar X-deelnemers (dus schaarste en urgentie ineen)

Een upsell

En dat webinar. Vink vink vink op 6 van de 7 bovenstaande punten.. Heb ik gekocht? Aan het begin van het webinar zat ik in de ‘zal ik wel of zal ik niet modus’. Waarom het een niet werd dat lees je straks. Jaaaaa, cliffhanger. Als we in een tv-soap zaten dan keek ik nu mysterieus de camera in.

Terug naar het webinar: na een korte introductie werd er gelijk een aanbod (=upsell) gedaan. Vond ik wel verfrissend eigenlijk. Dit gaan we doen, weet je waar je aan toe bent en kun je vast nadenken. Normaal kost het 20K maar speciaal vandaag 2K. Die mega-prijsreductie zorgde bij mij al voor een eerste afhaakmoment moet ik bekennen.

Een paar dingen uit het webinar die bij mij bleven plakken:

  • Alles heeft een prijs – Ben je bereid die prijs te betalen? We kiezen wel maar we betalen niet de prijs die nodig is. (Yep een nadenker)
  • We oefenen vaak de verkeerde dingen zoals perfect zijn of piekeren.
  • Stel prioriteiten: wát vind je nou echt belangrijk?

Koopmotief

Na een uurtje waren de interessante dingen gedeeld en kwamen we weer terug bij het aanbod. Ik zat nog steeds wel in ‘wel/niet’ koopstand waarbij ik naar niet neigde. Mijn afweging voor een ja: ‘deze zit zo in mijn allergie, misschien is het daarom wel een goed idee om dit te doen.’ Ik lever hier gelijk het bewijs dat een overweging tot een mogelijke koop heel bijzonder verloopt.

Het aanbod dat was bij aanvang van 20K naar 2K gegaan, nu kwam het: ‘denk je nu dit vind ik best een investering? Wij dachten als we nou iets geks doen voor 50 deelnemers, ja we hebben plek voor 50. Dit aanbod geldt slechts voor de 1e 50. We zitten met 600 mensen in dit webinar dus je moet echt klaar zitten. Je investering is nu slechts € 250.’

Goedkoop zorgt niet persé voor koop

Dat was het moment dat bij de twijfel omsloeg naar: nee. Ook omdat wat je kreeg bij mij niet zorgde voor ‘oh ja zeker dat gaat resultaat geven.’ En de enorme prijsdaling………

Een psychologische trucje om ons tot kopen aan te zetten. Nu vind ik een truc écht een briljant idee om toe te passen. Als je Hans Klok bent. De bevestiging dat het goed was dat ik afhaakte kwam een paar uur later: ‘wegens groot succes doen we dit webinar nog een keer én er komt een tweede groep van 50 deelnemers.’

Ik heb écht niks tegen webinars begrijp me goed. Er zijn er best die heel goed zijn. Zo kijk ik nog met regelmaat dus naar gratis webinars van mijn toenmalige coach. Omdat ik vaak er toch nét weer wat anders in hetzelfde verhaal hoor. En het kwartje zo dus net weer wat anders valt.
 

Een quick fix bestaat niet

Vaak zoeken we gewoon even een quick fix: ‘de 7 geheimen voor succesvol ondernemen’….want rap succesvol zijn willen we allemaal wel. We vergeten helaas net even te vaak te kijken of iets ook bij ons past. Want de ene aanpak werkt voor de een top en is voor de ander ruk. Kortom: one size fits niet all. En er is geen quick fix.

Alleen met luisteren of lezen alleen kom je er niet. Je moet wat je gehoord of gelezen hebt ook nog aan de slag gaan én dus zo maken dat het bij jou past en voor jou gaat werken. Op jouw manier, in jouw tempo. En ja met hulp gaat het makkelijker en sneller dat is waar.

Netflix jij nét even te vaak? 

Kun jij wel een beetje (veel) hulp gebruiken maar heb je wel zoiets van: ‘ja maar ik hoef geen heel traject ofzo.’ En…’het moet wel bij me passen.’

No problemo: voor al die ondernemers die overlopen met ideeën maar daardoor niets doen (of maar even gaan netflixen bijvoorbeeld) of die geen idee hebben waar ze nou moeten beginnen of andere ondernemersnemersvraagstukken hebben die je leven moeilijk maken…….Je start bij mij altijd met 1 sessie en daarna zien we wel wat nog meer nodig is. Soms kun je daarna al verder en soms is er wat meer nodig.

Benieuwd wat mijn aanpak én eerste briljante tip voor jou zou zijn? Laten we dan eens even kennismaken met koffie of thee.

Laat een reactie achter


Typ bovenstaande code over.

Hier kun je ook nog je voordeel mee doen:

plakband Wel of niet met clubhouse aan de slag

Wel of niet met clubhouse aan de slag

plakband Waarom er geen succesformules zijn

Waarom er geen succesformules zijn

plakband Waarom we goeroes zo graag geloven

Waarom we goeroes zo graag geloven